Varje konflikt bär sin egen berättelse

Jag har läst färdigt Allt Mitt Är Ditt samt Kampen om Kunskapen under min semester. Två oerhört intressanta böcker som talar om de nya politiska skiljelinjerna som vuxit fram.

I Söderbergs bok slås jag av vänsterns närmast religiösa vilja att underordna alla andra konflikter under Arbete och Kapital. Jag får instintinktivt utslag av den typen av förklaringsmodeller idag.

Jag har instinktivt känt ett slags dragning till det tidiga Miljöpartiet så länge jag kan minnas. Det var något med småskaligheten, att se bortom höger och vänster som lockade mig. Det var att man försökte bygga något helt nytt. Ibland såg jag samma tendenser inom Kristna socialdemokraters Ungdomsråd där jag satt i styrelsen några år på 90-talet. Och inte minst inom kyrkorna och deras engagemang med befrielseteologi fanns en annan berättelse. En inte fullt så svartvit, en lite annorlunda.

Ändå känns det som ganska typiskt att jag på 90-talet föll för den mest exkluderande, svartvita analysen av dem alla – radikalfeminismen. I ärlighetens namn var det nog det vackra teoribygget som lockade mig. Tanken på att en sak skulle vara orsak till alla andra problem i världen är både enkel, lättförståelig och ett underbart tillfälle för den som vill göra analyser. När svaret alltid är givet kan man leta sig fram till de mest sökta förklaringar. Således ville jag rädda världen genom att införa en ny sexuell praxis.

Exemplet kan låta halsbrytande och närmast komiskt. Men det är samma ofrivilliga komik som gömmer sig i Allt Mitt Är Ditt när Johan Söderberg till varje pris vill få konflikten om immaterialrätten till en fråga om höger och vänster. Det är samma berättelse om att hela världen måste inordnas under endast en konflikt för att bli begriplig.

Enligt Kate Millett och Sexual Politics var det kön. Alla andra former av förtryck sprang ur frågan om kön. Enligt socialisterna är det kapital. Alla andra former av förtryck springer ur frågan om vem som äger naturtillgångarna.

Med en berättelse om arbete och kapital ter sig TPB tandlöst. Och med tanke på bakgrunden i den svenska piratrörelsen så är det inte heller så konstigt om man anser att högern idag har lagt beslag på frågan om immaterialrätten. Men är det så enkelt då?

Konflikten mellan arbete och kapital är faktiskt inte applicerbar på allt. Det är inte heller den om kön. Eller ras. Eller heterosexualism, eller ableism, eller vilken-annan-konflikt-som-försöker-ta-patent-på-alla-upptänkliga-frågeställningar-som-dyker-upp.

Ingen konflikt grundlägger alla andra. Varje ny konfliktyta har sin egen berättelse, sina egna teorier, sina egna problem och medföljande frågeställningar.

Detta inlägg skrevs för tre dygn sedan. Inte fått ihop mer. Insåg att det kanske kan räcka så här och trycker helt enkelt på publicera i stället. Det behöver ju inte vara perfekt liksom. Semestern har onekligen lett till nya politiska uppvaknanden och jag förmodar att det kommer att synas ordentligt på bloggen under hösten.

Passar dock på att länka två inlägg av kanske femtio jag läst senaste dagarna med relevans för debatten om kapitalism: Det första är Copyriot och det andra Christopher Kullenberg.

Tags: ,

4 Responses to “Varje konflikt bär sin egen berättelse”

  1. chrisk Says:

    Oerhört intressant inlägg! Jag instämmer i det mesta. Att hitta EN förklaring som förklarar allt är lockande och bekvämt, och man kan leva länge i en sådan bubbla. Men förr eller senare dyker anomalierna upp, och då blir det jobbigt. Lösningen är antingen att skapa en sekt, så att man slipper oliktänkande. Eller så lever man med ångesten.

    Det enda som är säkert är att Skynet snart tar över *skojaba*

  2. farmorgun Says:

    Intressant inlägg Klara! Själv har jag sent omsider stött på begreppet intersektionalitet som kan förklara hur olika maktordningar samverkar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersektionalitet vilket gör det lättare att se att tillvaron inte enbart handlar om höger-vänster.

  3. klara Says:

    @chrisk: Ja, men visst är det så. Jag har levt i olika sådan bubblor så länge jag kan minnas. Försöker låta bli men precis som du säger skapar det onekligen ångest. Undras om det var lättare förr när alla mera hade samma världsåskådning och folk slapp välja. *vrida frågeställningen ytterligare ett varv*

    Skynet får gärna ta över världen. :D

    @farmorgun: Tack :) Jag har kollat tidigare lite på intersektionalitet eller snarare sådana teorier. Inte minst triple opression som länkas längst ner. Dock gör även den teorin det lite för enkelt för mig. Men grundtanken med att förtryck samverkar ibland och ibland inte stämmer i vart fall bra med mina erfarenheter :)

  4. Anders Says:

    Håller med, och är glad att du skriver om det. Tror att det är lätt att glömma bort att det inte finns ett Gott och ett Ont, utan bara många mindre, heterogena konflikter.

    Dock betyder ju inte detta att det inte kan finnas beröringspunkter mellan de olika konflikterna. T.ex. kan ett klassiskt-marxistiskt grepp på kampen om immaterialrätt vara intressant. Men på samma sätt kan en utgångspunkt i medborgares okränkbara rättigheter vara detta.

Leave a Reply