Förädla Piratpartiet – Avslutande om teknikerkulturen
Jag känner ett behov av att knyta ihop frågan om teknikerkulturen. Bara på något vis avslutande säga hur jag uppfattar det.
I världen har nördar, precis som Egil sagt inte mycket status. Lönen är visserligen ofta ganska okej om man jämför med sjuksköterska och andra kvinnoyrken. Men nörden är fortfarande ofta den som varit mobbad, den som alla hackat på i skolan, den som inte fått komma till tals.
I PIratpartiet har det där vänts upp och ner. Och jag tror att det kan uppfattas som att jag vill racka ner på tekniker och nördar och återigen tar mobbarrollen och vill tvinga tillbaka nörden in i skåpet igen. Det vill jag verkligen inte göra. Det finns helt klart värdefulla aspekter även från teknikersidan. Vad jag velat belysa är att i Piratpartiet, i just vårt parti är inte nörden underdogen.
I Piratpartiet är teknikern norm. Det fulaste man kan vara i Piratpartiet är politiker. För när jag får kritik är det den främsta kritiken, att jag borde sticka, att jag är i fel parti, att jag inte passar in.
Och det är här jag menar att det har blivit snett. De som funnit en identitet i Piratpartiet har gjort nördidentiteten till politiken i sig. Jag menar att det är idéerna som bär partiet och att vi behöver flera perspektiv på dem än teknikerns. Piratpartiet är ännu i sin linda och ingen vet faktiskt hur vi ser ut om fem – tio år. Man kan önska och man kan gissa, men man vet inte. För det är faktiskt vi tillsammans som skapar den. Det jag försöker uppmana till är att inte låsa debatten, att erkänna för oss själva att vi är bra på olika saker. Och att bejaka de olikheterna i stället för att låsa fast oss. Och jag kan mycket möjligt ha varit opedagogisk och trampat på som om jag skulle se ner på nördar. Det gör jag nämligen verkligen inte. Jag försöker bara hitta min egen plats i en värld där jag inte riktigt får rum.
Hur vi ska gå vidare nu vet jag inte. Jag tror dock att det skulle vara bra om vi lade mindre prestige och revir i själva frågan och försökte se mer förutsättningslöst på det hela. Som jag ser det handlar det inte om bättre och sämre, det handlar om att se när vilken lösning är mest praktisk. Vissa gånger är ett tekniskt synsätt utmärkt, andra gånger är kanske den klassiska politikerns inte alls så fel. Och många många gånger kan man blanda.
Att se vad som funkar bäst i vilken situation, och att ha ett öppet sinne för att man själv inte kan allting. Vi behöver hjälp av varandra.
Med risk för att göra en pekoral, en barnssång sjunger i min skalle. Ta bort det kristna budskapet så kanske ni hajar vad jag är ute efter:
Jag kan inte vad du kan
Du kan inte vad jag kan
Men Gud har en uppgift som passar för mig
och en annan som passar för dig
Vissa av oss är bättre på att förhandla, låt dem förhandla. Vissa av oss är bättre på att hitta hack och vara exakta. Låt dem hitta hack och vara exakta. Men om vi som förhandlar lär oss att vara exakta och hacka kommer vi bli ännu bättre förhandlare. Och om de som kan hitta hack och vara exakta lär sig att förhandla kommer flera lyssna på deras hack. I vissa fall kommer vi kanske till och med byta roller. Keep hearts open, för att dra ytterligare en klyscha.
Det tror i alla fall jag är vägen framåt.
Skrivet oktober 18th, 2009 under kategori: Uncategorized.
Taggar: Internpolitik, Nörd, Piratpartiet, Politik, Tekniker, Teknikerkultur
Kommentarer:
Comment from ba
Time oktober 18, 2009 at 6:28 e m
+1
Comment from Dennis Nilsson
Time oktober 18, 2009 at 6:44 e m
Ifall Piratpartiet skulle bli ytterligare ett ”middle of the road”-parti så är det inget parti för mig.
Det är redan trångt på den vägen..
Som detta talesätt av Tage Danielsson: ”Om man vägrar att se bakåt och inte vågar se framåt så måste man se upp.”
Comment from klara
Time oktober 18, 2009 at 7:08 e m
Dennis: Vad är det som du ser som middle of the road? Vad definierar du som det?
För mig är det förankringen i organisationen som är viktigast av allt. Det är för mig precis det som förhindrar situationer som FRA, att *inte* bli en toppstyrd isolerad elit.
För dig kanske det är något annat? Kanske gör vi helt enkelt olika analyser av vad problemet är?
Men så länge vi inte kan kommunicera till varandra om vad det är vi upplever fel med de andra partierna blir det svårt att mötas.
Jag tycker felet med de gamla partierna är att de är toppstyrda. Att de slutat lyssna på både väljare och partikamraterna som hjälpt dem till makten.
Comment from Jens Ayton
Time oktober 18, 2009 at 7:09 e m
Man behöver nördar i serverrummen, vare sig man gillar dem (som grupp eller som individer) eller ej. Man behöver marknadsföringsfolk i marknadsföring – något de flesta nördar verkligen inte gillar – och man behöver räknenissar i bokföringsavdelningen. På samma sätt behöver man politiker i politiken för att komma nån vart.
Politiker som grupp, liksom advokater som grupp, är väldigt lätta att förakta. Politik är att kompromissa – vad Socialdemokraterna än säger – och att besluta i många frågor där man inte kan vara insatt i alla. Min begränsade erfarenhet är att de flesta politiker (och advokater) är trevliga på personnivå och bara blir avskyvärda när de klumpar ihop sig till en grå massa…
Hursomhelst. PP behöver breddad kompetens på många fronter, och praktisk politik är en av de mest uppenbara. PP behöver politiker. PP behöver dig. Och vad mig anbelangar är du inte att betrakta som ett nödvändigt ont.
Comment from Glenn
Time oktober 18, 2009 at 7:25 e m
Jag förstod inte var Klara ville komma egentligen ? ..med risk för att verka försöka ta billiga poänger så verkar det mer som politiksnack, mycket ord och inget innehåll.
Ja folk är olika, ja det är väl bra att folk gör det dom är bra på.. jaha ? vem har sagt emot ?
Det klart att vi ska kommunicera.. Vem säger emot det ? ..Ja, ett problem med de gamla partierna är att dom inte lyssnar på sina väljare, vem (inom PP) säger emot det ?
Comment from klara
Time oktober 18, 2009 at 7:33 e m
@Jens Ayton: Jag tror också att det är så. Ibland är de olika rollerna överlappande och den som kan marknadsföring kan vara politiker, eller den som kan räkna kan vara politiker och sitta i serverrummet en annan gång.
Men en bra politiker med fast förankring är för mig inget negativt, det är nog precis det jag tycker en politiker ska vara.
Och ja, jag vill ju vara politiker. För jag ser på mina föräldrar. Ser vad jag tycker de gjort rätt. Och vad de gjort fel. Och vill så förbaskat gärna göra bättre.
Och tack, jag blir helt rörd. :O
Comment from klara
Time oktober 18, 2009 at 7:58 e m
@Glenn: Ja, eller en präst, eller någon som bara vill förklara mig. Vill du ha konkreta exempel på när man kan merga de olika teknikerna? Ta t ex retoriken ”bygga om” ”patcha”. Det är något som PP plockat upp från hacktivismen, något som blivit en del av politiken. För mig innebär det att inte dekonstruera, utan att hitta kryphålen som gör att man får något annat.
Vågmästarstrategin är ett sådant exempel, den är ett hack. Jag tror den kan behöva kompletteras, men den är fortfarande ett hack. Sådana lösningar kan tekniker hitta. Poängen är att förstå att världen består av både tekniker och politiker.
Jag kommer att skriva om politikerförakt ganska snart, det kan hända att jag svarar bättre då. Det kan också vara så att vi helt enkelt inte håller med varandra.
Pingback from Kära styrelsen. « Jacob Dexe
Time oktober 18, 2009 at 10:16 e m
[...] ska inte kritisera beslut tagna på grund av teknikerkultur eller något annat. Jag ska faktiskt inte kritisera er [...]
Comment from Björn O
Time oktober 19, 2009 at 2:15 f m
Glenn: Jag tror inte klara menar något annat än det hon faktiskt försöker beskriva. Jag vet inte om jag håller med i varje detalj, men jag inser att det här är något som vi alla i partiet måste fundera på på allvar.
och klara, du är inte i fel parti, inte alls. du betyder mycket för partiet (även om du vet att jag inte alltid håller med) *kram*
Comment from Beelzebjörn
Time oktober 19, 2009 at 1:26 e m
+1
‘Middle of the road’ förresten…?
Det är väl ingen som tror eller förespråkar att PP ska bli ett ‘mittparti’ i den betydelsen som de andra riksdagspartierna ofta är det? Vi har ju ställt oss vid sidan av hela höger-vänster skalan…
Vad gäller medelvägar INOM partiet däremot, är väl intern demokrati by default sådant som leder till att man försöker jämka extremer med varandra tills man får en lösning de flesta kan vara nöjda med? En viktig förutsättning för att det ska funka är att vi förstår varandra, för hur mycket jag än gillar nördar (och det gör jag – jag skulle till och med säga att jag är en nörd, även om jag kanske inte är en DATAnörd), kan jag inte ställa mig bakom deras förslag om jag inte förstår dem.
Fler kommunicerande nördar, tack.
Comment from klara
Time oktober 19, 2009 at 8:13 e m
Beelzebjörn: Tack
Och ja, jag har fått se flera kommunicerande nördar i mitt kommentarsfält och känner flera också nu. De är en brygga
Jag tror mycket handlar om politikerförakt i grunden. Som i sin tur rör sig dels om fördomar som inte alltid stämmer. Bara för att din gamla flickvän som bedrog dig kanske lät som jag så betyder det inte med automatik att jag också kommer vara otrogen. Det är den allegori jag känner att jag vill göra med politikerföraktet. Men det blogginlägget är på g
Comment from Egil
Time oktober 18, 2009 at 6:07 e m
Amen. Huvudet på spiken! Där var den bloggtråden klar.