Att hantera internet
I alla diskussioner i och kring Piratpartiet och hur vi för våra konversationer där dyker ofta upp krav på att skilja på on topic och off topic. Det är en konstruktion som kan låta logisk om man säger att denna regel gäller säg 40 minuter i sträck och sedan har 20 minuters paus, precis som lektioner och möten med andra ord. Men om det är ett ständigt pågående samtal fungerar det inte så. Då dödar man det naturliga flödet i samtalet.
För mig blev det ett ganska läskigt möte mellan gammalt och nytt när projektorn på UP-kongressen med tweetwallen stängdes ner via en ordningsfråga. Anledningen var att den floodades med OT och att telecomix plötsligt rickrollade kongressen Så här såg det ut:
Skratt utbröt i hela salen och inte alla förstod skämtet. En ganska häftig ordningsfråga väcktes därför om att stänga ner projektorn för hashtagen #upk2010 Debatten såg ut att bli ett verkligt cykelskjul och argumenten för att stänga ner var flera. Bland annat att det störde folk. Och det kan jag förstå. Placeringen var kanske inte den bästa om man vill ha fokus på något annat. Men det sätter fokus på något som vi ännu inte lärt oss att hantera: internet.
Var börjar och slutar internet? Hur ska vi kunna lära internet att bete sig så som vi vill? Hur kan vi lära folk att sluta prata OT?
Svaret är: Det kan vi aldrig. Vi kan inte kräva av folk över hela världen som sitter på twitter att hålla sig on topic i en hashtag. Det är mot hela internets väsen, det fungerar inte så. Vi kan inte kontrollera internet. Och helt ärligt: jag hoppas att vi inte heller vill det?
Så till nästa fråga: Vad gör vi i stället? Om vi inte kan ha våra möten öppet på nätet, vad kan vi göra?
Vi måste lära oss att välja tillfälle. En hashtag kan aldrig kontrolleras. Någonsin. Så vad har man i stället? Kanaler med särskilt inbjudna för ett möte? Och låter twitter löpa fritt utanför? Jag vet faktiskt inte. Jag tror det kommer ta tid innan människor lär sig hantera internet.
Alla kan inte alltid få ta del av all info och mängden information på nätet som produceras är enorm. Ingen kan hålla koll på allt informationsflöde. Vi behöver lära oss sålla. Men det är inte heller det lättaste. Mer än något annat tror jag detta är en process som kommer att få ta tid. En process där snabba svar inte finns. Vi kan inte hantera internet ännu. Men det gäller faktiskt oss alla. För nog överreagerar motståndarsidan ganska rejält genom att säga att UP stängt ner fönstret mot internet. En projektor stängdes ner. Det är inte fönstret mot internet mer än hashtagen är i sig själv. Men budskapet det sänder utanför kongressen luktar unket och gammalt.
Det här hade ni kunnat hantera bättre Ung Pirat! Det här ser faktiskt inte särskilt bra ut alls. PR-mässigt blev det ett magplask. Å andra sidan är demokratiska beslut knappast till för att ge bra PR, mer än just för att de var demokratiska beslut. Och om väggen uppfattas som så störande för mötet kan jag faktiskt förstå att den stängdes ner. Men då borde man kanske tänkt lite innan man satte upp den? Hur kan det komma som en nyhet för någon att Victoria och Isak kommer spamma twitter? Hur kan det kommer som en nyhet för folk att #sydkupp och #ostkupp är gruppsamlande memen som har massa känslomässiga betydelser för folk och binder samman människor? De vill självklart prata om det. Hur kan det komma som en nyhet att vi som inte är med i salen kommer att sitta och prata massa goja? Det är väl bättre att de gör det där än att de sitter och viskar med varandra i alla fall?
När andra event äger rum med hashtag har jag aldrig sett diskussioner om att hålla sig on topic. Twitter är inte en låst skypekanal, det är som att stå naken på ett torg utan kläder. Och om alla på torget är nakna kommer ingen att se den som står påklädd med en skylt om att “Det är förbjudet att vistas naken på torget”.
Bjuder man in internet öppet så gör man det med internets förutsättningar. Annars är det bättre att skapa sina egna. Och det är det jag faktiskt tror vi kan behöva göra i viss mån. Eller något helt annat. Vad jag gång på gång konstaterar är att vi inte är redo för internet ännu. Att vi inte är genomtänkta. Och vet ni vad: Det har jag inte sett någon annan vara på internet heller. Det verkar ligga i själva internets natur att vara dum i huvuet och briljant på samma gång. Ungefär som människor i allmänhet? Frågan är hur man lär sig att hantera det.
Jag har tyvärr inga svar. Det enda jag hittills vet är att jag själv är usel på att hantera internet. Men för den sakens skull älskar jag det inte mindre.
Tags: #upk2010, Internet, Kontroll, Piratpartiet, Projektor, Twitter, UP-kongressen

March 26th, 2010 at 9:54 pm
Hahaha…underbart kul ju!
March 26th, 2010 at 10:33 pm
[...] This post was mentioned on Twitter by Klara Tovhult, Klara Tovhult and Piratbloggar, Razor. Razor said: Klara: Att hantera internet http://bit.ly/9Mkalx [...]
March 27th, 2010 at 12:11 am
Själva rickrollen är ett klart fall av lulz, men vad det påföljande beslutet implicerar efter lite eftertanke är jag inte helt säker på. Jag håller med om att det här med att hantera internet inte är något som människor i allmänhet verkar vara särskilt bra på i nuläget, men jag vet inte om det är något som man måste se så negativt på. Vi lär oss ju, trots allt, av våra misstag.
Således, till nästa möte så vet både UP och andra att omodererad hashtag inte funkar. Då vet vi det. Mitt tips skulle vara en hashtag begränsad till vissa användare, eller ett sätt att blockera vissa användare. Eller helt enkelt stänga av twitterväggen under själva mötet, men ha den där under kringaktiviteterna.
Kram, förresten. Det var länge sen jag såg till dig i cyberrymden
March 27th, 2010 at 12:43 am
Tja håller med om att man måste tämja internet.
Ser de mer som en miss av arrangemangsansvariga.
Hade ju lätt kunnat fixas på irc men tycker de löste de bra till sist med två olika taggar.
Tror de blev större sak av de än de egentligen var.
Om man nu ska prata om fönster så är väl bambuser mer ett sådant än twitter tycker jag men de är kan också debatteras.
Att få reda på vad som händer via twitter av någon är inte samma sak som att faktiskt se\höra det hända.
Morgondagen blir kul kommer de våga öppna upp sitt “fönster mot internet” igen!?:)
Hur kommer internet reagera o interagera resten av helgen.
Vi lever i intressanta tider.
March 27th, 2010 at 2:16 am
Tivlaren: Haha, ja det var skitkul gjort
Petter: Åh, är du i Uppsala? Hur länge blir du kvar? Jag har glömt irc väldigt länge ja. Jag fastnar alltid i alla chatar hela tiden. Jättelängesen vi sågs ju!!
Men jag håller med dig om att vi lär oss av våra misstag. Jag tänkte inte ens på att jag var negativ, så det är bra att du säger det så jag får veta hur jag låter
Kram på dig
Peter: Håller med dig om bambuser. Det ska bli spännande och jag hoppas vi får det även i morgon. Och vi lever helt klart i grymt intressanta tider ja! Det är därför det är så spännande att vara pirat just nu imo
March 27th, 2010 at 7:24 am
intressant läsning, insikter, samt frågeställningar. Ville bara säga att jag läst
March 27th, 2010 at 8:01 am
Sen är det också viktigt att påpeka att folk blev störda även innan Rickrollen – det var en fin idé som inte fungerade i praktiken. Rickrollen gjorde bara att folk som störde sig vågade säga någonting.
March 27th, 2010 at 8:06 am
Social comments and analytics for this post…
This post was mentioned on Twitter by KlaraTovhult: Bloggat om projektorn http://www.kurvigheter.se/klara/2010/03/26/att-hantera-internet/ #upk2010…
March 27th, 2010 at 8:07 am
[...] Vi sitter inne i kongresshuset i en ganska stor sal med en gigantisk proojektorduk och en twittervägg. Det kryllar av piratpartister (what a surprise…) och datorer. Twitter-hashtagen som syns på twitterväggen är #UPK2010 , gå in där om ni vill säga något till kongressen Never mind, den är nerstängd nu. Tydligen kan vissa på mötet inte multitaska så de röstade för att stänga ner twitterväggen för att en person kom och rickrollade kongressen. Synd och helt fel väg att gå för UP som är det mest teknikfrämjande ungdomsförbundet i Sverige. Jag rostade givetvis mot att stänga ner twitterväggen. På tal om att rösta, vi borde rösta om att anställa kaffepåfyllare till mötet. Varför har vi inte det redan?! Tillägg: Klara har skrivit ett intressant inlägg om det här med att hantera internet. [...]
March 27th, 2010 at 9:56 am
[...] Ung Pirats förbundskongress ftw! Posted in Uncategorized by Victoria Westberg on 27 mars 2010 Jag känner att jag måste blogga lite snabbt nu, innan det är dags för åsiktstorg. Mötet går bra. Igår blev det en intressant diskussion om twitterväggen som jag känner mig sjukt skyldig till, men jag tycker att det är bra att det blev som det blev. Klara skriver väldigt bra om det som hände. [...]
March 27th, 2010 at 11:33 am
Personligen vet jag inte hur upplägget är på kongressen, men för mig är det självklart att det inte rullar twitterinlägg bakom ryggen på någon som står och pratar? Jämförelsevis skulle man lika gärna i så fall dra igång cafésorl i bakgrunden. Så rullande tweets behöver finnas i ett sammanhang där det är okej med cafésorl, tänker jag. Finns inte utrymmet får man stänga av projektorn när enskilda talar på en kongress eller så, tänker jag? Dra igång det under pauserna eller nåt? Känns mer som ett praktiskt problem än något annat.
Moderera en hashtagg känns jättekonstigt för övrigt, men det kanske skulle funka med nån fördröjning på själva kongressen där “ovidkommande” rensas bort. Men helt ärligt är det som att man använder twitter fel då, på nåt vis. Intressant problematik i alla fall.
March 27th, 2010 at 11:42 am
För övrigt blev det en extra dimension av problematik när jag försökte klicka på Lisa Magnussons länk i tweeten “#UPK2010 försöker tysta SANNINGEN. men det går inte: information wants to be free: http://bit.ly/77X1oO“. Där får jag meddelandet: “Detta videoklipp visar innehåll från Sony Music Entertainment, som har blockerat det i ditt land av upphovsrättsliga skäl. ”
…
March 27th, 2010 at 12:34 pm
Klara: Nej, jag gick på sekundärinformation från telecomix och bloggar. Jag tycker definitivt du borde titta in i #telekompaketet lite nu och då så man åtminstone får spontan-telekrama dig
AFK lär jag inte kunna ses på ett bra tag tyvärr, om du inte ska utomlands (gör exjobb).
March 27th, 2010 at 3:08 pm
Anne: Tack
Lars: Jag tror det är lite det emma är ute efter också i kommentaren under din
emma: Japp, det är lätt att bara ta en händelse och försöka göra en allmän sanning av den för att det är enkelt. Rullande tweets på en kongress var helt enkelt inte så genomtänkt. Men man borde också på förhand ha kunnat räkna ut att det skulle gå på det viset tänker jag. Jag tänkte inte heller på det från början, men det är så många nya problem att vart och ett får lösas för sig själv. Men som Petter säger när vi ju oss i alla fall
Och haha, kul där med Lisas länk
Petter: Ah där ser man. Hmm mjo, jag kanske kan kika in någon dag. Annars var jag inne på piratpartiets server i tio minuter igår under nicket delfinkatt. Kan hända att jag dyker upp där idag igen. Eller någon annanstans. Dagen har ju inte ens börjat än
*telekram*
March 28th, 2010 at 8:41 pm
Härlig postning Klara, jag erkänner att jag just precis nu inte läst klart den. Men återkommer.
March 28th, 2010 at 8:52 pm
maloki: tack
och jag hoppas du har det bra i uppsala. vi ses snart!
April 2nd, 2010 at 10:00 am
Tycker det var lite smålöjligt att säga emot. Det ska räcka med en person som inte kan koncentrera sig på mötet för att väggen omedelbums ska släckas ned imho. Nu blev det lite diskussion, och vad det verkar fler reaktioner på nätet än folk som egentligen brydde sig på plats. Tycker inte alls handlingen är unken och gammal, snarare att tänk kring ADD/ADHD och andra mindre diagnosspecifika koncentrationssvårigheter är modernt och respektfullt.
Själv stördes jag inte nämnvärt, men röstade såklart bort väggfaen
April 4th, 2010 at 6:58 pm
[...] vara ett störningsmoment, och stängdes därför ned (eller snarare, flyttades ut ur salen). Klara skriver: ”Men budskapet det sänder utanför kongressen luktar unket och gammalt.” [...]